Vitaminok és a szem kapcsolata

Az köztudott , hogy a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása fontos az egészséges élethez, de hogy pontosan miért előnyös, az már bonyolultabb kérdés. Széleskörű kutatások alapján a friss élelmiszerek egészséges és tápláló tulajdonságai a növényi tápanyagokhoz köthetőek. A tudósok szerint, annak kiderítése , hogy melyik zöldség vagy gyümölcs igazán tápláló, az nagyon egyszerű. Válasszon a szín alapján.

Lássuk, hogy a szemünkre melyik a legmegfelelőbb. A szemünket érő fizikai jelenség - a fény - önmagában kevés ahhoz, hogy szemünk képet alkosson. Bonyolult biokémia rendszerünk, mely a fizikai ingerületet kémiai reakcióvá alakítva, az agyunknak utasítást ad az éles kép alkotására. Biokémiai rendszerünket folyamatosan támogatni szükséges ahhoz, hogy az évek múlásával a látásunk se károsodjon. Fontos, hogy étrendünk tartalmazzon bioflavonoidokat, antioxodánsokat, likopint, bétakarotin forrásokat, luteint, antociánokat.

A bioflavonoidok a szemben lévő ér falainak a rugalmasságára hatnak. Hozzájárulnak az érfalak épségéhez. P vitamin néven is ismertek.
Hozzájárulnak a C-vitamin felszívódásához. Erős antioxidánsok is. Az antioxidánsok semlegesítik a szervezetben felgyülemlett káros szabad oxigén gyököket. A likopin, a karotinoidok csoportjába tartozó sárga, növényi festékanyag, jelentős antioxidáns hatású. A bétakarotin segítségével alkalmazkodik a szem a sötétséghez és ebből az anyagból állít elő a szervezet A- vitamint. A bétakarotin segít karbantartani a nyálkahártya épségét is. (pl.: könny)

A lutein is egyfajta karotinoid, ami az ideghártyánkon található éleslátás központunkat támogatja. Az antociánok tulajdonképpen pigmentek, valamint erős antioxidáns, mely segíti a káros UV sugarak által létrehozott szabadgyökök elleni védekezést.

A színek jelentősége és fontossága étkezésünkben a következő:
- a fehér ételek tele vannak bioflavonoidokkal(fokhagyma, a hagyma, az articsóka, a zellergyökér, az endívia, a póréhagyma),
- a piros ételek egyfajta antioxidánst likopint tartalmaznak ( a rózsaszín grapefruit, a papaya, és görögdinnye),
- a narancssárga ételek gazdag bétakarotin források (a sárgarépa, a narancs, az édes burgonya, a sütőtök, a mango és a sárgadinnye),
- a zöld ételek luteint tartalmaznak (a kelkáposzta, a cukkini, a cukorborsó, a petrezselyem, a kivi és a spenót),
- a lila ételek antociánt tartalmaznak (az áfonya, a szeder, a szilva, a padlizsán és a fekete ribizli).

Mi szívesen adunk tanácsot ezekben is. Látogass meg minket a Rákóczi úti boltunkban, ahol bővebb felvilágosítást kaphatsz kollegáinktól!